FEM GREATEST OPERAHITS

Habanera’en fra Carmen storhitter med sin nedadgående, kromatiske, melodilinje, der mere end antyder knapper der langsomt knappes op en efter en…

HABANERA

Carmens signaturarie er opera, når genren er allerbedst. Habanera’en damper af temperament og sexy flirt, der øjeblikkeligt leder den stakkels soldat Don José på afveje, Melodiens nedadgående, kromatiske skala mere end antyder bukse- eller kjoleknapper, der langsomt knappes op én efter én.

NESSUN DORMA

Pavarotti skød Puccinis ørehænger fra Turandot til tops på hitlisterne verden over, da Nessun Dorma spillede sig ind som en slags soundtrack ved fodbold-VM i 1990. Arien er blevet en såkaldt popera-crossover, indspillet af et hav af populær-kunstnere i et væld af arrangementer – også for sopran.

BRINDISI

Et fabelagtigt ensemble-nummer, der fyrer grundigt op under festen hjemme hos den luksusprostituerede LaTraviata. Verdi’s boblende, uimodståelige drikkevise hylder livet, vinen og kærligheden i smittende valsetakt.

SUMMERTIME

Den smukke, melankolske arie fra Porgy og Bess siges at være indspillet i ikke mindre end 25.000 coverversioner. Allerbedst er måske Ella Fitzgerald/Louis Armstrongs jazzy 1959 indspilning af Gershwins operaklassiker. Oscar Petterson leverer en udødelig instrumentalversion på Live From Russia.

DONNA E MOBILE

Verdi vidste han havde skrevet et smashhit. For at ingen skulle stjæle det super catchy tema, blev nummeret hemmeligholdt helt op til premieren på Rigoletto. Kvinden Er Uberegnelig er et elsket koncertnummer og hæmningsløst anvendt i reklamer for snart sagt hvad som helst.