ER DU TÅLMODIG NOK?
Det tager evigheder at producere en operaopsætning. Der går flere år fra din idé er undfanget, til champagnen poppes ved premieren. De første år som operachef arver din forgængers repertoire. Dine egne, bedste ideer og opsætninger får måske først premiere, efter din kontrakt er udløbet, og du selv er historie.
MED HATTEN I HÅNDEN
Som operachef er det ofte dig, der skal skaffe pengene til de dyre produktioner. Dine salgstaler skal overbevise tilskudsgivende politikere, fonde og sponsorer. Du troede, du skulle fordybe dig i kunsten, men bruger tiden på charmeoffensiver med hatten i hånden.
CASTING ER FULD AF FÆLDER
Du bliver helt sikkert fristet til at hyre en kendt operastjerne, som pludselig er tilgængelig. Hvis der er for stor niveauforskel på stjernen og medvirkende fra dit eget, fastansatte sangerhold, kommer du til at udstille sidstnævnte. Så har du balladen.
STYR DINE AMBITIONER
Du er dødtræt af at se La Boheme, Figaro og Carmen i traditionelle opsætninger. Du hyrer derfor en trendy instruktør, der lover et spændende, nyt take. Husk lige, at størstedelen af publikum køber dine dyre billetter for se operaens klassikere, som de kender og elsker dem.
MARKETING ER DIN BEDSTE VEN
Din marketingafdeling skal sælge dine forestillinger, og ved til enhver tid alt om publikumssegmenter og tendenser i samfundet. Samtidig tror de, at de ved alt om opera. Men det gør de ikke. Du skal derfor bruge meget tid og energi på meget tydeligt at forklare dem hvad din opsætning handler om, hvilke unikke sangere du har fundet, og hvilket publikum opsætningen henvender sig til. Med dine pædagogiske evner skal du derefter få dem til at tro, at det hele var noget de selv havde fundet frem til.