OPERETTE I FEM LETTE TRIN

Can can-finalen fra Orfeus i Underverdenen sparkede døren op for operetten. Genren bliver ofte set som en slags bindeled mellem klassisk opera og moderne musicals.

LIGE LOVLIG LETBENET

Operetten dukker op i 1850’erne som en slags opera light med fokus på fjollede komedieplots og uartige iscenesættelser, der appellerer til et bredt publikum. Let, folkelig underholdning med højt humør og fart over feltet, som seriøse opera aficionados gerne rynker lidt på næsen ad.

ORFEUS I UNDERVERDENEN

Franske Jaques Offenbach ’opfandt’ operetten med Orfeus i Underverdenen fra 1858, som er en kugleskør og hylende skæg, gendigtning af den antikke myte om Orfeus, der må hente sin hustru hjem fra dødsriget. Musikken fra den helt ustyrlige can-can finale tør jeg vædde på, du kender.

FLAGERMUSEN

Johan Strauss’ herlige forvekslingskomedie med masser af flirt, store skrud og skønne dansenumre i Wien før verden gik af lave. Champagnen flyder, erotikken bobler, et maskebal går over gevind og kammerpigen Adeles latter-arie sætter prikken over i’et.

DEN GLADE ENKE

Den østrigske komponist Lehar’s operette-milepæl Den Glade Enke blev forvandlet til en gakket gryderet af revykomik, operettehits og indspist kulturkritik i Kasper Holten/Adam Price’s flabede gendigtning på Operaen. Vilja-sangen nyoversat til Vil Jeg, Så Vil Jeg, var et gyldent øjeblik.

GILBERT & SULLIVAN

Den britiske operetteduo Gilbert & Sullivan stod bag en række af genrens mest fjollede og elskede værker som Piraterne Fra Penzance, Mikado og HMS Pinafore med den legendariske Admiralens Vise: Fordi jeg gnubbede for dem, der var højt på strå, så endte jeg med kors og bånd og stjerner på!