LIGE LOVLIG LETBENET
ORFEUS I UNDERVERDENEN
Franske Jaques Offenbach ’opfandt’ operetten med Orfeus i Underverdenen fra 1858, som er en kugleskør og hylende skæg, gendigtning af den antikke myte om Orfeus, der må hente sin hustru hjem fra dødsriget. Musikken fra den helt ustyrlige can-can finale tør jeg vædde på, du kender.
FLAGERMUSEN
Johan Strauss’ herlige forvekslingskomedie med masser af flirt, store skrud og skønne dansenumre i Wien før verden gik af lave. Champagnen flyder, erotikken bobler, et maskebal går over gevind og kammerpigen Adeles latter-arie sætter prikken over i’et.
DEN GLADE ENKE
Den østrigske komponist Lehar’s operette-milepæl Den Glade Enke blev forvandlet til en gakket gryderet af revykomik, operettehits og indspist kulturkritik i Kasper Holten/Adam Price’s flabede gendigtning på Operaen. Vilja-sangen nyoversat til Vil Jeg, Så Vil Jeg, var et gyldent øjeblik.
GILBERT & SULLIVAN
Den britiske operetteduo Gilbert & Sullivan stod bag en række af genrens mest fjollede og elskede værker som Piraterne Fra Penzance, Mikado og HMS Pinafore med den legendariske Admiralens Vise: Fordi jeg gnubbede for dem, der var højt på strå, så endte jeg med kors og bånd og stjerner på!