MASSEMEDIERNE
Puccini slog igennem samtidig med, at den teknologiske udvikling eksploderede omkring år 1900. Radio, plader, film og dygtigt orkestrerede reklamekampagner i de nye massemedier skabte en hidtil uset efterspørgsel. Puccini og hans fremsynede forlag Riccordi var blandt de første til at kapitalisere på copyrights i stor skala. Puccini døde som millardær i 1924.
KOMPOSITIONSTEKNIKKEN
Puccini har en særlig måde at komponere og orkestrere på, som får komplicerede arrangementer til at lyde enkelt. Han arbejder gerne med tydelige melodilinjer i stort udtræk som solisterne ’dubber’ oven på i umiddelbart fængende, melodiske arier, der går rent ind som ørehængere.
SKANDALERNE
Puccini var godt stof i pressen. Et hav af skandaler vedligeholdt interessen. En af hans stuepiger begik selvmord, men Puccini’s kone blev anklaget for at have myrdet hende, da hun mente, de havde en affære. Obduktionen viste, at stuepigen var jomfru, hvilket afmonterede historien. Det lykkedes Puccini at købe sin hustru fri for fængsel. Snart var han i gang med en ny elskerinde.
SKARPE PLOTS
Alt for mange operaer har en frygtelig rodet handling, der gør retningen uklar og interessen svær at fastholde. Puccinis samarbejde med librettisterne Illica/Giacosa er ikonisk og sikrede skarpe, gennemskuelige plots og fremdrift i fortællingerne. Sammen lavede de La Bohème, Tosca og Madame Butterfly, der har været blandt de mest spillede operaer i over 100 år.
EN BEUNDRET PLAYBOY
Puccini var en playboy, mange beundrede. Han sagde om sig selv: Jeg er en prægtig jæger af vilde fugle, operalibrettoer og attraktive kvinder. Han var vild med biler, og fik dem skrevet ind i sine kontrakter som en del af honoraret sammen med dyre rejser, hotelophold og repræsentation. Et trafikuheld i 1903, hvor Puccini lå fastklemt under sin bil og næsten blev kvalt i benzindampe, ryddede forsiderne på de italienske aviser.